De As VZW

Sla navigatie over

Home Afdelingen Externe begeleiding Team Mobiel Nieuws Een werkdag uit het leven van Marie:

Een werkdag uit het leven van Marie:

Een werkdag uit het leven van Marie: Een werkdag uit het leven van Marie: Een werkdag uit het leven van Marie:

Ik ben Marie, ben 28 jaar en woon in Arendonk. Ik kan niet praten, ik ben zo geboren. Met gebaren, klanken en mijn mimiek probeer ik me uit te drukken. Mijn spraakcomputer helpt me ook. Al 8 jaar lang ga ik werken bij de kleinste kleutertjes van basisschool De Voorheide. Ik sta alle dagen paraat in de rode of gele klas. Ik kan de kleuters en mijn collega’s niet meer missen en andersom denk ik ook niet.

Ik vertel jullie graag hoe mijn werkdag er uit ziet.

 

7.30 uur Piep piep … mijn wekker loopt af. Mijn dag gaat van start. Ik ontbijt en maak me klaar om te gaan werken. Ik ga elke dag met de fiets naar school. Vandaag is het koud … brrr!

9.00 uur Het belsignaal gaat en alle kleuters gaan in de klas naar de zithoek. We overlopen samen de daglijn, maken een praatje over het weer,… vandaag leest juf An ook een verhaaltje voor. Ik zorg dat de kleutertjes flink luisteren. Elise komt graag op mijn schoot zitten.

9.30 uur We gaan schilderen! De kleuters schilderen een paashaas waarvan we later een paasmandje maken. Ik help hen bij het schilderen. Helpen bij knutselactiviteiten doe ik héél erg graag.

10.15 uur Ik zet het opruimliedje op in de klas. Hop hop hop …. we ruimen alles op. Hierna help ik de kleuters bij het toiletbezoek. Nadien vullen ze hun beker met water. Ik help hen bij het kraantje. Als laatste eten ze een stukje fruit. De kleuters kennen mij goed, als ze hulp nodig hebben, komen ze dit aan mij vragen.

10.40 uur Samen met de juf help ik de jassen aandoen. Ik vergeet de mutsen en de sjaals niet zodat ze lekker warm ingeduffeld aan de speeltijd kunnen beginnen. Tijdens de pauze, ga ik met mijn collega’s naar het koffielokaal. Ik neem mijn spraakcomputer mee. Dit helpt me om iets te vertellen.

11.00 uur Na de speeltijd gaan de kleuters turnen. Ik ga met hen mee om hun schoenen aan en uit te doen. Tijdens de turnles ga ik in de andere klas helpen. Soms heb ik ook wel eens vrij.

12.15 uur Tijd voor onze boterhammen. Eerst help ik mee in de refter. Nadien eet ik zelf mijn brooddoos leeg. Even pauze doet goed.

13.15 uur Onze namiddag gaat van start. We werken verder aan de schilderopdracht. Op het einde van de activiteit heeft iedere kleuter een mooi geschilderde paashaas. De kleuters die klaar zijn, hebben vrij spel. Ik kijk goed of iedereen flink speelt. Als het nodig is steek ik mijn wijsvinger in de lucht. Ondanks ik niet kan praten, begrijpen de kleuters mij goed. Ze zijn het zo gewoon.

14.15 uur Voor onze kleuters is het terug tijd voor een toiletbezoek met nadien het drank- en koekmoment. Oeps, … er is een ongelukje, een natte broek. Ik zorg er voor dat dit snel opgelost is. Natte spullen in een zakje, propere broek aan en klaar! Af en toe help ik ook bij het verluieren.

14.30 uur Het is speeltijd, de zon schijnt! We profiteren er van en de kleuters mogen extra lang spelen met de fietsjes.

15.35 uur We maken onze boekentas en sluiten in de zithoek de dag af. Tijd om naar huis te gaan. Ik zwaai de kleuters uit en neem zelf terug de fiets naar huis.

16.00 uur Ik ben thuis na een werkdag. Ik geniet van een rustige en ontspannende avond. Klaar om de volgende dag terug met een lach in de klas te staan!